Tips en voorbeeldzinnen voor zakelijke brieven en e-mails
Deze special richt zich op tips en voorbeeldzinnen voor zakelijke brieven en e-mails in het Nederlands en in het Engels. Hopelijk helpt het als inspiratie om precies te verwoorden wat je zo zakelijk mogelijk wilt uiten.
Zakelijk corresponderen doe je tegenwoordig niet meer alleen per brief. Zo is de e-mail bij veel instanties en bedrijven een ingeburgerd communicatiemiddel geworden. Vooral via de mail maakt dat men sneller en makkelijk zakelijk correspondeert. De redenen hiervoor zijn verschillend: aankondigingen, uitnodigingen, bestellingen, toelichtingen, klachten en reacties op klachten, sollicitaties, slechtnieuwsbrieven, offertes, aanbiedingsbrieven enzovoort.
Al kan het makkelijker en sneller, er zijn wel degelijk ook conventies binnen de zakelijke correspondentie, ook via de mail. De toon van een brief of e-mail blijft iets waar altijd goed op moeten worden gelet. Hoe het er staat, is niet altijd hoe het gelezen wordt. Beleefd maar duidelijk is niet altijd makkelijk. De juiste toon neerzetten vergt soms wat extra tijd en puzzelwerk.
In deze special
Tips en voorbeeldzinnen voor zakelijke brieven en e-mails is een aantal artikelen gebundeld die gericht is op zakelijke brieven en e-mails.De artikelen staan bol van de voorbeeldzinnen ter inspiratie, zowel in het Nederlands als in het Engels.
De artikelen in deze special geven een aantal tips over de vaste onderdelen van een brief of e-mail. Alleen tips, omdat er niet één standaard briefindeling is. Zo hanteren bedrijven vaak hun eigen indeling. Een populaire briefvorm is er echter wel. Dit is de (nieuwe) Amerikaanse indeling. Hierbij staan alle onderdelen van een brief aan de linkerkant. Daarbij krijgen alle alinea's in deze briefvorm een witregel ertussen. Dit alles maakt het een overzichtelijke brief. Bij de Hollandse briefindeling, bijvoorbeeld, staan sommige onderdelen, zoals de datum, aan de rechterkant.
De inhoud van een brief bestaat uit drie delen:
- De opening
- Het middenstuk
- De afsluiting
Vooral het beginnen van een brief en ook het eindigen van de brief is soms lastig. In de artikelen hieronder worden dan ook vooral veel voorbeelden gegeven van hoe te beginnen en hoe af te sluiten. Zinnen die meteen in de inleiding aangeven wat de kern van de brief is. De lezer weet direct waar de brief over gaat. In de afsluiting wordt ofwel nog eens alles samengevat, afspraken of verzoeken vast gelegd of benadrukt. Dit vooral op een vriendelijke en zakelijke manier.
Het artikel
Zakelijke brieven in het Engels richt zich op de Engelse taal en Engelse briefconventies;
Het artikel
Zakelijke brieven in het Nederlands concentreert zich op Nederlandse teksten en voorbeeldzinnen voor brieven.
Naast zakelijke correspondentie komt het steeds vaker voor dat men als particulier via internet rechtstreeks contact opneemt met bijvoorbeeld de reisorganisatie, het hotel en dergelijke. Het artikel
Engelse e-mails voor vakantiereserveringen en reizen bevatten tips voor Engelse e-mails met vragen over alles wat met vakantie en reserveringen te maken heeft.
Ook al is het, met name door de komst van internet en e-mail, steeds makkelijker om je verhaal uiteen te zetten en met allerlei instanties te corresponderen, er zijn, zoals gezegd, regels om hierbij in acht te nemen. Waren er altijd al briefconventies, ook voor het zakelijk e-mail verkeer is er een etiquette.Het artikel
Tips voor efficiënt zakelijk e-mailverkeer biedt wegwijs in het zakelijk e-mailverkeer.